Etiketter

onsdag 22. februar 2012

Prematur strikk

Fikk en innbydelse på Facebook om å strikke til for tidlig fødte i Etiopia. En Sotra jente skal ut sin siste praksis som sykepleierstudent. Hun vil gjerne ha med små varme plagg til de nyfødte.  
Jeg gikk til innkjøp av fire nøster Babyull og har strikket litt nå og da. For meg er det super avslapping å strikke mens jeg likevel ser på TV. Det blir fort noen plagg når de er så små og mange plagg pr garn nøste.



Det fins mange mønster på nettet når en søker premature strikk. Jeg valgte gratis mønster på Nøstebarn. Vanskelig  å se for seg hvor liten de er disse små nyfødte. Prøv de på en appelsin, sa min mor da har du størrelsen sånn cirka. Jeg så gjorde... 

                  
Mønstrene er enkle og hjelmluen strikkes rett på to pinner fram og tilbake. Felles og økes i et visst system og syes sammen til slutt.


Ganske søt på denne dukken da :-) 


Håper de vil komme til nytte for noen små. 
Uansett anbefales som hobby - de fleste barsel avdelinger i Norge tar gjerne i mot små plagg og strikkede babytepper. 



2 kommentarer:

  1. De var kjempefine mamma! Det blir nok særdeles godt mottat:)

    SvarSlett
  2. Så fine! Og så utrolig flott ting å gjøre, dette kommer jo virkelig til nytte!

    SvarSlett

Takk for hver en liten kommentar. Blir lest med glede og gir inspirasjon!